SZÚ

Kontaktní údaje


Státní zdravotní ústav
Šrobárova 49/48
Praha 10, 100 00
Tel.: 26708 1111
E-mail pro elektronická podání:
podatelna@szu_cz
E-mail pro elektronickou fakturaci:
fakturace@szu_cz
Běžný tvar e-mailu zaměstnanců SZÚ:
jmeno.prijmeni@szu_cz
Datová schránka: ymkj9r5
IČ: 75010330
DIČ: CZ75010330
Č. účtu: 1730101/0710
Profily zadavatele:
e-Gordion
Tendermarket
NEN
Home » Témata zdraví a bezpečnosti » Zdraví, výživa, bezpečnost potravin a předmětů... » Zdraví, výživa a potraviny
Stáhnout článek jako PDF Vytisknout

Zdraví, výživa a potraviny

Health, nutrition and food Tato sekce se týká vztahů mezi zdravím, výživou a potrainami. Neobsahuje všechna témata, ale zabývá se zejména hodnocením dietární expozice, charakterizací zdravotních rizik chemických agens a aplikovanou výživou. Z mikrobiologických agens zahrnuje problematiku mikroskopických hub (plísní) a jejich toxinů.


 

1 2 3 4 5 6 10   Následující   ››

Potvrdilo se - prospěšné účinky pohybu na neurogenezi a kognitivní funkce mozku ve vyšším věku.

Fyzické cvičení má mnoho pozitivních zdravotních účinků. Nový objev představili vědci z USA v časopise SCIENCE (10. 7. 2020). Horowitz a kol. testovali, zda příznivé účinky cvičení na neurogenezi v mozku a zlepšené kognitivní funkce (poznání) u starších myší lze přenést v plazmě z jedné myši na druhou. V principu to může mít pozitivní vliv na mozek u starších osob.  Krevní faktory přenášejí prospěšné účinky cvičení na neurogenezi a kognitivní funkce mozku ve vyšším věku.


 

Více zeleniny a ovoce v dietě zlepší zdraví - léto je šance na sobě začít pracovat

Jíst hodně zeleniny a ovoce je základním kamenem dobrého zdraví. Měli bychom denně konzumovat minimálně 400 g a více,  zeleniny a ovoce v poměru 3 + 2. Bohužel je spotřeba zeleniny a ovoce nižší, skoro o polovinu doporučení. K čemu všemu přispívají?  1. udržují krevní tlak pod kontrolou; 2. udržují zdravou hladinu cholesterolu; 3. udržují tepny flexibilní; 4. chrání kosti; 5. udržují oči, mozek, trávicí systém a téměř všechny ostatní části těla „zdravé“. Seznammte se se situací v ČR a zkuste rady, jak zvýšit spotřebu. Teď je nejlepší období, kdy je k dispozici čerstvá zelenina a ovoce našich zemědělců - vyzkoušejte jejich čerstvé produkty - chuť je výborná, budete překvapeni. Používejte koření a čerstvé bylinky, cibulku, česnek, sůl omezte nebo dokonce vynechte. Máte ji dost třeba v pečivu. Léto je evolučně zdravotní přípravou na podzim a zimu. Často na to zapomínáme.


 

Organizace volají po povinném zavedení nutričního štítku NUTRI-SCORE na potravinách v EU.

28. dubna 2020 téměř 40 různých organizací z celého spektra - včetně skupin spotřebitelů, tvůrců politik, akademiků, potravinářských společností a maloobchodníků - požaduje, aby se nutriční štítek Nutri-Score stal v EU povinným. Tento barevně označený nutriční štítek na přední straně balení slouží k podpoře spotřebitelů při zdravějším výběru potravin, uvádí ve své zprávě Evropská organizace spotřebitelů BEUC. Poslali společný dopis Evropské komisi, v níž žádají legislativní návrh na zavedení Nutri-Score v celé EU. I v ČR o systému diskutujeme. Z hlediska zdravotního se jeví krokem kupředu.


 

Kolik vitaminu D je v rybích olejích a rybách

O vitaminu D se v posledních týdnech hodně hovoří ve vztahu k imunitě. CZVP se vitaminu D věnuje dlouho a průběžně zveřejňuje zajímavé informace. Také na počátku pandemie COVID-19 už v polovině března na toto téma jasně upozornilo. Na základě dotazů veřejnosti chceme uvést na pravou míru hodnoty obsahu některých vitaminů a omega 3 mastných kyselin, jak jsou obvykle mezinárodně uváděny v nutričních tabulkách. Obsah vitaminu D3 je nejvyšší v oleji z tresčích jater. Jiné rybí oleje ho mají velmi málo. Prohlédněte si naši tabulku pro srovnání.


 

Výživa zlepšuje náladu a omezuje stres nejen v éře COVID-19

Pomalu se přibližujeme k normálním zvyklostem, včetně stravování. Pandemie nám připomněla, jak je důležité mít dobrou zdravotní kondici vzhledem k infekcím. V tom my Češi moc světoví nejsme. Možná po řadě týdnů trpíte zvláštním stresem z izolace a vykolejení z běžného stereotypu. Pokusíme se sdílet některé rady, jak výživou zlepšit náladu a omezit stres. A pozor, nejsou to rady jen pro tuto dobu, jsou to rady do života před námi.


 

COVID-19 a bezpečnost potravin: Pokyny FAO/WHO pro kompetentní orgány odpovědné za vnitrostátní kontrolu systémů bezpečnosti potravin

Skvělá a obětavá práce pracovníků v potravinářství a při prodeji potravin zasluhuje ocenění. Zejména prodavači potravin, kterých je snad v ČR skoro 40000 stáli a stojí stále v první linii styku se stovkami lidí denně. Bude zajímavé, jestli se někdy dozvíme, kolik z nich se v práci nakazilo. Ale nemůžeme zapomínat ani na organizace systému kontroly bezpečnosti potravin. Pro vnitřní a mezinárodní obchod potravinami je zásadní  důvěryhodnost. Jistě adaptují svou činnost. I CZVP SZÚ, které není kontrolní orgán, nijak nepřerušilo svou činnost vzorkování potravin, aby zdravotně hodnotilo dietární expozici obyvatelstva v ČR (MZSO, TDS). Uvidíme, zda se hodnoty expozic nějak změní. Zveřejňujeme nová doporučení FAO/WHO, která mohou kontrole pomoci s adaptací na současnou dobu.


 

Pravidelná fyzická aktivita a výživa má i v éře COVID-19 zásadní zdravotní význam

Žijeme v podivné době „COVIDu-19“. Pomalu si uvědomujeme (alespoň někteří z nás), že se v životě něco mění. Je to ale současně velká příležitost zamyslet se nad vlastním životem. I když jsme vystaveni novým informacím, se kterými ještě neumíme vždy racionálně pracovat, je dobré si připomenout „stálé pravdy životního stylu“. Ty se ošidit nedají a nemění se. Je vhodná doba se svým tělem začít pracovat. S velkou pravděpodobností se nám pozitivně odmění.


 

Nová mezinárodní doporučení k bezpečnosti potravin ke koronavirům - u nás už aplikována

Postupně se na internetu objevuje řada nových doporučení k bezpečnosti potravin ve vztahu ke koronavirům způsobujících respirační onemocnění COVID-19. Jsou určena pro širší veřejnost. Z pohledu doporučení, která byla u nás formulována před několika týdny, nepřinášejí zásadní novinky. Pro veřejnost ale mohou být zajímavé. Uvádíme je v původním znění (EN). Dokument Evropské komise je cenný, protože na závěr uvádí seznam oficiálních adres COVID-19 v různých zemích EU.


 

Nutrivigilance - zpráva za rok 2019

Systém Nutrivigilance, jehož podstatou je sběr a analýza informací nežádoucích zdravotních účinků (primárně neinfekčního původu), po konzumaci vybraných druhů potravin, funguje v ČR pro širokou veřejnost prostřednictvím webového portálu (http://nutrivigilance.szu.cz/) od roku 2015. Zveřejňujeme zprávu za rok 2019. V loňském roce bylo nahlášeno 20 případů. Zpráva shrnuje také data za posledních 5 let.


 

COVID-19 a bezpečnost potravin: WHO doporučuje pokyny pro potravinářské podniky

WHO vydal 7.4.2020 ilustrativní material pro potravinářské podniky z pohledu onemocnění COVID-19. Je to návod pro potravináře, ale I organizace kontrolující potraviny a současně jejich výrobu. Jistě ji využijí pro svou interní potřebu.


 

Blanšírování zeleniny a ovoce je účinný způsob povrchové dekontaminace virů, bakterií i pesticidů

Množí se dotazy veřejnosti, jak nejlépe dekontaminovat zeleninu a ovoce v domácnostech. Aby to bylo bezpečné a nesnižovala se nutriční hodnota. Teplota 70ºC a vyšší, již po krátkou dobu (1-2 minuty), se např. podle WHO považuje za bezpečnou pro ničení nových koronavirů. Tato teplota platí také pro většinu bakterií (kromě termorezistentních). Odstraní se i většina pesticidů z povrchu zeleniny, případně ovoce. Metoda je použitelná i na bylinky a rostliny z přírody, teď před Velikonocemi. Je to stará známá metoda, běžně dostupná v domácnosti. Není potřeba používat chemické látky, jak začala doporučovat média. Snad kromě špetky soli, ale ani ta není potřeba. Vysvětlíme vám, jak na to. Vyzkoušeli jsme to.


 

Nežijeme jenom nemocí COVID-19: Nadbytek soli může snižovat odolnost proti bakteriálním infekcím

Infekce koronaviry ovládá naši mysl. Ale nesmíme zapomínat na další zdravotní problémy. Podle údajů EU (2017) u nás v ČR v souvislostech vysoké spotřeby soli zemře zbytečně předčasně až 6800 osob ročně. Nová vědecká studie prokázala, že sůl ovlivňuje imunitní odpověď těla. Neutrofily od zdravých lidských dobrovolníků byly méně schopné kontrolovat bakterie ex vivo, po konzumaci diety s vysokým obsahem soli. Naše dieta má obvykle 3x větší nadbytek soli, než je maximální doporučení (5g/osobu/den). Zjištění vědců ukazují, že lidé mohou být méně odolní vůči bakteriálním infekcím. A my s tím zatím nic moc neděláme. Proč? Pojďme to společně zkusit zlepšit pro děti ve školních jídelnách!  Čtěte originální publikaci v EN.


 

COVID-19 a koronaviry SARS-CoV-2 – tepelná odolnost v/na potravinách

CZVP SZÚ pravidelně sleduje informace týkající se tepelné odolnosti koronavirů v potravinách nebo na jejich povrchu, případně obalech potravin, které publikují oficiální agentury pro bezpečnost potravin.


 

SARS koronaviry mohou přežít na nebaleném pečivu (COVID-19) - při 70 stupních jsou ale už v potravinách, podle WHO, termolabilní

Na základě dotazů zveřejňujeme informaci týkající se možnosti kontaminace povrchu nebaleného pečiva v obchodní síti. Na CZVP SZÚ nemáme žádnou informaci o tomto druhu přenosu koronavirů v souvislostí s COVID-19. Původce onemocnění však může zůstávat na rukou a povrchu předmětů několik hodin životaschopný. Lze okamžitě učinit opatření. Zákazníci mají mít zakrytý nos a ústa rouškou, šálou, šátkem a na rukou jednorázové rukavice. Přenos se maximálně sníží. Toto opatření lze realizovat v supermarketech již u vchodu. Podle WHO je virus při teplotě 70 stupňů a více termolabilní - kulinární teploty se proto zatím jeví jako bezpečné.


 

Covid-19 a koronaviry - jak správně používat dezinfekční prostředky

Co bychom měli znát dříve než začneme dezinfikovat? Veřejnost se ptá, jak se dá provádět dezinfekce v domovních prostorách, bytech, stravovacích službách. Metodický materiál nám poskytla paní Mgr. I.Lukašíková, ředitelka odboru HDM KHS ZK. Byl připraven v minulém roce. Je velmi názorný, obecný a může účinně pomoci v praxi. Odezva veřejnosti na tento materiál je velmi dobrá. Doporučení je, abychom materiál zveřejnili na webu SZÚ. Rádi  ho proto sdílíme.


 
1 2 3 4 5 6 10   Následující   ››

 

Nahoru