SZÚ

Kontaktní údaje


Státní zdravotní ústav
Šrobárova 49/48
Praha 10, 100 00
Tel.: 26708 1111
E-mail pro elektronická podání:
podatelna@szu_cz
E-mail pro elektronickou fakturaci:
fakturace@szu_cz
Běžný tvar e-mailu zaměstnanců SZÚ:
jmeno.prijmeni@szu_cz
Datová schránka: ymkj9r5
IČ: 75010330
DIČ: CZ75010330
Č. účtu: 1730101/0710
Profily zadavatele:
e-Gordion
Tendermarket
NEN
Home » Témata zdraví a bezpečnosti » Zdraví, výživa, bezpečnost potravin a předmětů... » Zdraví, výživa a potraviny » Pravidelná fyzická aktivita a výživa má i v éře...
Stáhnout článek jako PDF Vytisknout

Pravidelná fyzická aktivita a výživa má i v éře COVID-19 zásadní zdravotní význam

Žijeme v podivné době „COVIDu-19“. Pomalu si uvědomujeme (alespoň někteří z nás), že se v životě něco mění. Je to ale současně velká příležitost zamyslet se nad vlastním životem. I když jsme vystaveni novým informacím, se kterými ještě neumíme vždy racionálně pracovat, je dobré si připomenout „stálé pravdy životního stylu“. Ty se ošidit nedají a nemění se. Je vhodná doba se svým tělem začít pracovat. S velkou pravděpodobností se nám pozitivně odmění.


Máme co dohánět

Většina z nás se dnes zajímá o výživu. Snaží se dokonce stále více myslet na zdravou výživu. To je skvělé. To ve společnosti opravdu potřebujeme. Máme v tomto trochu dluh proti řadě jiných zemí, třeba skandinávských, které nám mohou být v lecčem vzorem. Svědčí o tom nedávná statistická srovnání zveřejněná v EU.

Výživa musí být vyvážena vhodným pohybem, jinak zdraví nefunguje

Nedostatek pohybu zásadně ovlivňuje naše zdraví – to není klišé, je to prostě pravda. Je to náš velký problém. Úprava jídelníčku není všechno, musí se kombinovat s vhodnou pohybovou aktivitou. Víte, že cvičení je pro vás dobré, ale víte jak moc je dobré? Funguje od posílení vaší dobré nálady, ale i zlepšení vašeho sexuálního života. Zjistěte, jak cvičení může zlepšit váš život. Chcete se cítit lépe, mít více energie a dokonce si přidat roky svého aktivního života? Pak cvičte. Každý může profitovat ze cvičení, bez ohledu na věk, pohlaví nebo fyzické schopnosti. Podívejte se, jak cvičení může vést k šťastnějšímu a zejména zdravějšímu životu.

Cvičení ovlivňuje tělesnou hmotnost, denní důslednost je klíčová

Cvičení může pomoci zabránit přírůstku na tělesné hmotnosti nebo udržet hubnutí. Když se věnujete fyzické aktivitě, spotřebujete energii. Čím intenzivnější činnost, tím více energie spotřebujete. Pravidelné cvičení v posilovně je skvělá aktivita. Snažte se najít kus času na cvičení každý den. Jakákoli fyzická aktivita je lepší než žádná. Chcete-li mít výhody ze cvičení, hýbejte se po celý den. Choďte po schodech místo výtahu, zapojte se do domácích prací. Denní důslednost je klíčová.

Cvičení bojuje proti zhoršování zdravotního stavu a nemocem

Bojíte se srdečních chorob? Doufáte, že zabráníte vysokému krevnímu tlaku? Bez ohledu na to, jaká je vaše současná tělesná hmotnost, fyzická aktivita posiluje množství cholesterolu s vysokou hustotou lipoproteinů (HDL), který nazýváme „dobrý“ cholesterol a snižuje nezdravé triglyceridy. To udržuje hladký průtok krve cévami a snižuje tak riziko kardiovaskulárních chorob. Pravidelné cvičení pomáhá předcházet mnoha zdravotním problémům nebo je I řešit. Patří mezi ně například: mrtvice, metabolický syndrome, vysoký krevní tlak, diabetes typu 2, deprese, úzkost, různé druhy rakoviny, artritida, rovnováha. Může také pomoci zlepšit kognitivní funkce mozku a snížit riziko úmrtí ze všech příčin.

Cvičení zlepšuje náladu, zvýší se sebedůvěra a sebeúcta

Potřebujete “emocionální výtah”? Nebo je třeba po stresujícím dni “odpustit páru”? Pomůže vám cvičení v tělocvičně nebo svěží procházka. Fyzická aktivita stimuluje různé mozkové chemikálie, díky nimž se budete cítit šťastnější, uvolněnější a méně nervózní. Také se budete cítit lépe se svým tělesným vzhledem, když pravidelně cvičíte. Může to zvýšit sebedůvěru a sebeúctu.

Cvičení zvyšuje výkonnost, uvědomíte si to obrazně 100x denně

Pravidelná fyzická aktivita může zlepšit vaši svalovou sílu a zvýšit vytrvalost. Cvičení dodává kyslík a živiny do tkání a pomáhá kardiovaskulárnímu systému pracovat efektivněji. A když se srdce a plicní zdraví zlepší, budete mít větší výkon pro každodenní práci.

Cvičení podporuje lepší spánek a bez něj se kvalita života snižuje

Snažíte se zbavit denních emocí? Pravidelná fyzická aktivita vám pomůže usnout rychleji, získat lepší a hlubší spánek. Necvičte bezprostředně před spaním. Můžete pak být příliš pod napětím, špatně se pak usíná.

Stále více se o tom veřejně mluví - cvičení vrací jiskru do vašeho sexuálního života

Cítíte se příliš unavení nebo náladu, abyste si užili fyzickou intimitu? Pravidelná fyzická aktivita může zlepšit úroveň zdatnosti, zvýšit důvěru ve váš fyzický vzhled. To může překvapivě zlepšit váš sexuální život. Ale je toho ještě víc. Pravidelná fyzická aktivita může zvýšit vzrušení u žen. Muži, kteří pravidelně cvičí, mají s erektilní dysfunkcí méně problémů.

Cvičení může být zábavné…a hlavně se nebudete cítit sami…brzy se snad otevřou „fitka“, to je šance

Cvičení a fyzická aktivita mohou být příjemné. Dají vám šanci odpočinout si, užít si venku nebo se jednoduše zapojit do aktivit, díky nimž budete šťastní. Fyzická aktivita vám také může pomoci v kontaktu s rodinou nebo s přáteli v zábavném sociálním prostředí. Běžte si zatancovat, vyrazte na turistické stezky nebo se zahrajte fotbal. Najděte si fyzickou aktivitu, která vás baví, a prostě to udělejte. Nudíte se? “Nekupujte si medvídka mývala”, ale vyzkoušejte něco nového nebo zorganizujte aktivitu s přáteli nebo rodinou. Fyzická aktivita je skvělý způsob, jak se cítit lépe, zlepšit své zdraví a bavit se. Pro většinu zdravých dospělých se obvykle doporučuje:

  • Nejméně 150 minut týdně střední aerobní aktivity nebo 75 minut týdně intenzivní aerobní aktivity nebo kombinace střední a intenzivní aktivity, pravidelně celý týden.
  • Příklady aktivit zahrnují běh, chůzi nebo plavání. Užitečné jsou i malá množství fyzické aktivity. Aktivita po celý den přispívá ke zdraví.
  • Silový trénink pro všechny hlavní svalové skupiny se doporučuje nejméně dvakrát týdně. Mezi příklady patří cvičení s činkami, používání posilovacích strojů.
  • Rozšiřte své aktivity na celý týden. Pokud chcete zhubnout, splnit konkrétní kondiční cíle nebo získat ještě více výhod z fyzické aktivity, budete muset zvýšit svou mírnou aerobní aktivitu na 300 minut za týden.

S využitím  informací Mayo Clinic.

prof. J.Ruprich, CZVP SZÚ, 21.4.2020

Nahoru