Kohoutkovou nebo balenou: Bariéry a motivace konzumace pitné vody
Evidenční číslo: TL0300025
Doba řešení: 7/2020 – 12/2023
Zadavatel: Technologická agentura ČR, program Éta
Partneři:
- Univerzita Karlova – Centrum pro otázky životního prostředí (Mgr. Milan Ščasný, Ph.D.)
- Státní zdravotní ústav (MUDr. František Kožíšek, CSc.)
- Idealab, s.r.o. (PhDr. Radek Váňa, Ph.D.)
- Asociace pro vodu ČR z.s. (Mgr. Jiří Paul, MBA.)
Představení projektu:
Cílem projektu je identifikovat motivy a bariéry konzumace kohoutkové vody v ČR a zjistit, jak tyto bariéry překonat. Bude provedena analýze poptávky po balené vodě a preferencí vůči vodě kohoutkové. Preference a postoje spotřebitelů budou zjištěny s pomocí několika vln reprezentativních dotazníkových šetření, které budou zahrnovat randomizované intervence. Budou formulována doporučení, jak zaměřit kampaň na podporu spotřeby kohoutkové vody (návrh novely 98/83/ES), která budou začleněna do přípravy strategie nelegislativní povahy. Dalším cílem je zlepšit senzorické vlastnosti pitné vody vytvořením metodických nástrojů pro provozovatele vodovodů a laboratoře.
Plánované a dosažené výsledky/výstupy:
V rámci projektu bylo naplánováno celkem osm výstupů. Čtyři z nich primárně řešila Univerzita Karlova – Centrum pro otázky životního prostředí, buď sama nebo s partnery, čtyři z nich řešil Státní zdravotní ústav ve spolupráci s Asociací pro vodu ČR, popř. Univerzitou Karlovou.
Výstupy řešené Státním zdravotním ústavem:
- Komunikace se spotřebiteli (workshop určený provozovatelům vodovodů, jehož hlavní náplní byl odborně správný a pro spotřebitele přívětivý přístup k řešení stížností na kvalitu kohoutkové vody).
Workshopu, který se konal dne 7. listopadu 2023 ve Státním zdravotním ústavu, se zúčastnilo celkem 22 osob z 8 vodárenských společností, Sdružení vodovodů a kanalizací ČR, CzWA, iVodarenstvi, Mze, MZ, UK a SZÚ. Hlavním účelem workshopu bylo přestavení pracovní verze metodiky „Komunikace se spotřebiteli jako základní prostředek pro zvyšování důvěry v kohoutkovou vodu“ a diskuse na ní, získání zpětné vazby (připomínek) od provozovatelů vodovodů a relevantních ministerstev. Jednotlivé probírané kapitoly jsou totožné s kapitolami v metodice (viz následující výstup).
- Komunikace se spotřebiteli jako základní prostředek pro zvyšování důvěry v kohoutkovou vodu (metodika určená provozovatelům vodovodů schválená příslušným orgánem státní správy, do jehož kompetence daná problematika patří – ministerstvem zemědělství)
Publikace by měla provozovatelům, případně vlastníkům, kteří jsou zároveň provozovateli, poskytnout nástin správné praxe v oblasti komunikace s odběrateli, resp. spotřebiteli. Účelem je nejen správné plnění základních informačních povinností vyplývajících ze zákonů č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích (oboje ve znění pozdějších předpisů), ale také navržení dalších způsobů informování a možných aktivit, které napomáhají zvyšovat jak důvěru odběratelů/spotřebitelů vůči dodavatelům pitné vody, tak důvěru v bezpečnost vody, kterou pijí. Metodika však je využitelná nejen pro provozovatele vodárenské infrastruktury, ale také pro ministerstva zdravotnictví a zemědělství jako metodická pomůcka k naplňování jimi vydané legislativy.
Metodika řeší tyto okruhy: Postavení spotřebitele/zákazníka, Poskytování informací o systému zásobování, Poskytování informací o kvalitě vody, Reakce na dotazy ohledně kvality vody, Poskytování informací o přerušení zásobování, Poskytování informací o výjimkách, Poskytování informací o ceně a spotřebě vody, Poskytování dalších technicko-ekonomických informací, Přístup k řešení reklamací (stížností), Odpovědnost odběratele, Problematika doúpravy vody v domácnosti, Způsoby komunikace, Sociální sítě, Senzorický panel spotřebitelů, Průzkumy spokojenosti spotřebitelů/zákazníků, Propagace pití kohoutkové vody
Metodiku vydal Státní zdravotní ústav v časopise AHEM 2/2023, který si lze zdarma stáhnout z webových stránek SZÚ.
Kožíšek F, Paul J, Zvěřinová I, Jeligová H, Ščasný M. Komunikace se spotřebiteli jako základní prostředek pro zvyšování důvěry v kohoutkovou vodu. Acta Hyg Epidemiol Microbiol. 2023;(2):1-36.
- Základy senzorické analýzy pitné vody. Příručka pro hydroanalytické laboratoře a provozovatele vodovodu určená pro běžnou kontrolu i řešení problémů s pachem, chutí a vzhledem vody (odborná kniha).
První ucelená česká příručka pro senzorické hodnocení kvality pitné vody, tedy pro hodnocení pachu, chuti a vzhledu vody. Je určena jak pro pracovníky laboratoří, kteří senzorickou analýzu provádějí, tak pro pracovníky provozovatelů vodovodů, kteří se podílejí na šetření a řešení problémů s pachem, chutí nebo vzhledem vody. Příručka je rozdělena do deseti kapitol. Cílem příručky je zvýšit úroveň senzorické analýzy vody v České republice a povědomí o důležitosti organoleptických vlastností pitné vody pro odběratele/spotřebitele. Celá příručka a související plakát jsou volně ke stažení z webových stránek Státního zdravotního ústavu.
Kožíšek F., Pumann P., Kovács Vospěl V., Mayerová L., Kotal F., Baudišová D., Ručka J., Jeligová H., Paul J. Základy senzorické analýzy pitné vody. Příručka pro hydroanalytické laboratoře a provozovatele vodovodu určená pro běžnou kontrolu i řešení problémů s pachem, chutí a vzhledem vody. Státní zdravotní ústav, Praha 2024, 95 stran; ISBN 978-80-7071-451-5.
- Resolving complaints about the quality of drinking water among water supply operators in the Czech Republic (impaktovaný článek v odborném periodiku). Článek je dosud (v září 2024) v recenzním řízení v časopise Water Policy.
Výstupy řešené Centrem pro otázky životního prostředí (UK) byly:
- Percepce kvality kohoutkové vody a identifikace bariér její konzumace (impaktovaný článek v odborném periodiku).
- Kampaň na podporu konzumace kohoutkové vody (audiovizuální nástroj pro pilotní kampaň na podporu spotřeby kohoutkové pitné vody). Cílem kampaně bude komunikovat benefity pití kohoutkové vody a informovat o nich širokou veřejnost formou atraktivní zejména pro mladou generaci.
- Komunikace s občany ohledně jakosti pitné vody – metodické doporučení pro krajské hygienické stanice (doporučení typu Hneleg, které by mělo vydat ministerstvo zdravotnictví). Návrh doporučení byl předán MZ v červnu 2024, v září 2024 je dokument ve vnitřním připomínkovém řízení.
- Účinnost intervencí na podporu konzumace kohoutkové vody (impaktovaný článek v odborném periodiku).