29. Situation Report WHO – hlavní zprávy:
- Za posledních 24 hodin nehlásily případy COVID-19 žádné nové země.
- WHO tým operační podpory a logistiky (WHO Operations Support and Logistics – OSL pokračuje ve shromažďování a vyhodnocování potřeb členských států týkajících se důležitých /kritických položek, jako jsou osobní ochranné prostředky (OOP). 14. února byla OSL zahájena expedice laboratorních testovacích souprav COVID-19 do 56 zemí. K 17. únoru bylo odesláno 37 zásilek do 34 zemí a tří regionálních kanceláří.
- Zdravotničtí pracovníci jsou v první linii v boji proti epidemii onemocnění COVID-19. WHO vypracovala pokyny týkající se práv, povinností a zodpovědnosti zdravotníků, včetně klíčových hledisek pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci („Rights, Roles and Responsibilities Of Health Workers, Including Key Considerations For Occupational Safety And Health“).
V reakci na jakoukoliv epidemii stojí zdravotníci v první linii. V této situaci jsou vystaveni riziku infekce patogenem vyvolávajícím epidemii (v tomto případě COVID-19). Mezi rizika u zdravotníků patří expozice patogenům, dlouhá pracovní doba, psychický stres, únava, syndrom vyhoření, stigma a fyzické a psychické násilí. V tomto dokumentu jsou zdůrazněna práva a povinnosti zdravotnických pracovníků, včetně specifických opatření k zajištění ochrany, bezpečnosti a zdraví při práci.
Práva zdravotníků zajišťují zaměstnavatelé a vedoucí pracovníci (manažeři) zdravotnických zařízení:
• přijetím celkové odpovědnosti k zajištění všech nezbytných preventivních a ochranných opatření, aby byla minimalizována pracovní a zdravotní rizika;
• poskytováním informací, návodů a výcvikem k zajištění pracovní bezpečnosti a zdraví včetně:
– opakování výcviku v prevenci a kontrole infekcí
– používání, nasazování, svlékání a likvidace osobních ochranných prostředků (OOP)
• poskytnutím dostatečného množství prostředků pro prevenci infekcí a osobních ochranných prostředků (masky, rukavice, brýle, pláště, dezinfekční prostředky na ruce, mýdlo a vodu, čisticí prostředky) pro poskytovatele zdravotní péče i pro ostatní zaměstnance pečující o osoby s podezřením na onemocnění nebo s případy potvrzeného onemocnění COVID-19, tak aby pracovníkům nevznikly výdaje při zajištění své bezpečnosti a ochrany zdraví při práci;
• seznamovat personál s aktuálními informacemi týkajícími se COVID-10 a poskytnout vhodné nástroje (postupy) pro hodnocení, třídění, laboratorní vyšetřování a léčbu pacientů a sdílet informace o průběhu situace s veřejností;
• podle potřeby zajistit pro osobní bezpečnost odpovídající bezpečnostní opatření;
• zajistit, aby pracovníci, kteří informují o incidentech, jakými jsou expozice krvi nebo tělesným tekutinám z dýchacích cest nebo o případech násilí, nebyli viněni a přijmout opatření k okamžité odpovědi na situaci, včetně podpory obětem;
• doporučit zaměstnancům, aby sledovali výskyt příznaků onemocnění u sebe a v případě onemocnění zůstali doma;
• dodržovat přiměřenou pracovní dobu s přestávkami;
• konzultovat s odborníky na pracovní lékařství otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a informovat inspektorát práce o případech nemocí z povolání;
• od zaměstnance nemůže být vyžadován návrat do práce, kde existuje trvalé nebo závažné ohrožení jeho života nebo zdraví, dokud zaměstnavatel neučiní nezbytná nápravná opatření;
• zaměstnancům musí být umožněno uplatnit právo odmítnout pracovat, pokud přiměřeně zdůvodní, že situace představuje bezprostřední a vážné nebezpečí pro jejich život nebo zdraví. Pokud zdravotník uplatní toto právo, musí být chráněn před jakýmikoliv nepřiměřenými důsledky;
• uznat právo na kompenzační, rehabilitační a léčebné služby, pokud je zaměstnanec vystaven expozici COVID-19 na pracovišti, což je považováno za pracovní expozici nákaze a onemocnění by mělo být považováno za nemoc z povolání;
• zajistit přístup k poradenství týkajícího se duševního zdraví;
• umožnit spolupráci mezi vedením zařízení a zaměstnanci a / nebo jejich zástupci
Zdravotničtí pracovníci by měli:
• dodržovat zavedené postupy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, vyhýbat se vystavení druhých zdravotním a bezpečnostním rizikům a účastnit se školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, která poskytuje zaměstnavatel;
• používat připravené protokoly k vyhodnocení, zařazení a léčbě pacientů;
• léčit pacienty s úctou, soucitem a důstojností;
• zachovávat lékařské tajemství
• dodržovat určené postupy hlášení suspektních a potvrzených případů onemocnění orgánům veřejného zdraví;
• poskytovat veřejnosti informace o prevenci a kontrole infekce, včetně doporučení pro osoby bez známek a rizika onemocnění;
• správně používat a likvidovat osobní ochranné prostředky;
• sledovat u sebe příznaky onemocnění a v případě nemoci zůstat v izolaci nebo hlásit onemocnění nadřízeným;
• upozornit vedení, pokud se u zdravotníka vyskytnou známky nepřiměřeného stresu nebo problémy s duševním zdravím, které vyžadují podpůrné zásahy; a
• oznámit svému bezprostřednímu nadřízenému každou situaci, o níž se domnívají, že představuje nepředvídatelné a vážné ohrožení života nebo zdraví.