Zdravotní gramotnosti je rovněž věnována rostoucí pozornost akademického výzkumu a zdravotní politiky. V mnohých zemích Evropské unie i v zámoří byly připraveny národní i regionální plány zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti a jsou ověřovány účinné intervenční strategie v oblasti školství, v působení na jednotlivé populační skupiny, na chronicky nemocné osoby i osoby ze sociálně vyloučených oblastí.
V České republice se, s využitím této metodologie, realizoval první reprezentativní výzkum úrovně zdravotní gramotnosti české populace v roce 2015. V závěru tohoto textu je parafráze článku publikovaného v Časopise lékařů českých a shrnuje nejdůležitější zjištění realizovaného výzkumu.
Výsledky studie nás utvrdily v přesvědčení, že problematika zdravotní gramotnosti má být zahrnuta do všech zdravotně politických dokumentů, včetně Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí Zdraví 2020 a Strategického rámce rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030 a dalších dokumentů zaměřených na jednotlivé oblasti zdravotní péče.
Průběžně se realizují intervenční projekty zaměřené na zlepšování zdravotní gramotnosti, tedy rozhodování ve prospěch zdraví.
V současné době, kdy je celý svět zasažen pandemií nového koronaviru, důležitost zdravotní gramotnosti obyvatel vystupuje ještě výrazněji do popředí: jedině „zdravotně gramotný“ jedinec je schopen vyhledat skutečně validní informace o nákaze, porozumět jim a posoudit je, a na jejich základě se kompetentně rozhodnout.